Krajowy Plan Odbudowy umożliwia bezpośrednie wsparcie sektorów hotelarstwa, gastronomii (HoReCa), turystyki i kultury, czyli tych, które najbardziej ucierpiały w minionych latach. Aby otrzymać bezzwrotne dofinansowanie nie wystarczy samo zaplanowanie inwestycji.
– Przedsięwzięcie musi objąć rozszerzenie lub dywersyfikację czyli zróżnicowanie działalności – mówi Maria Czerniecka, kierownik projektu HoReCa POMORZE. Na etapie oceny wniosków, eksperci sprawdzą bowiem, czy planowane działania zwiększą odporność danego przedsiębiorstwa na sytuacje kryzysowe – dodaje.
Czym jest odporność przedsiębiorstwa?
Odporność oznacza zdolność do stawienia czoła wstrząsom gospodarczym, społecznym i środowiskowym lub utrzymującym się zmianom strukturalnym. W sposób sprawiedliwy, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu.
Na podstawie zapisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Co zrobić, aby zwiększyć odporność Waszej firmy?
Aby wzmocnić i zabezpieczyć firmę na wypadek kolejnych kryzysów, Wasza inwestycja powinna prowadzić do rozszerzenia działalności, na przykład poprzez dodanie do oferty nowych produktów lub usług. Wejście Waszej firmy i zaangażowanie jej w nowe obszary działania, np. cyfryzacja otwiera nowe rynki, umożliwia tym samym poszerzenie grupy odbiorców towarów i usług.
Przez rozszerzenie lub dywersyfikację działalności gospodarczej, oceniający wnioski rozumieją wzmocnienie prowadzonej działalności przedsiębiorstwa, realizację nowych projektów, jak również przejście z jednego profilu działalności na inny profil działalności w ramach sektorów HoReCa, turystyka lub kultura.
– Dywersyfikacja, o której mówimy, nie może powodować, że przedsiębiorca rezygnuje z działalności w sektorze HoReCa, turystyka, kultura. – zwraca uwagę Katarzyna Kaak-Łasecka, zastępca kierownika projektu HoReCa POMORZE. – Musi on wciąż mieścić się w puli kodów PKD wskazanych w załączniku do Regulaminu wyboru przedsięwzięć MŚP.
Rozszerzenie lub dywersyfikacja naszej działalności, jest możliwa w wyniku szeregu działań. W każdym przypadku prowadzić muszą one do nowych produktów lub usług. Są to na przykład:
- unowocześnienie bazy usługowej lub produkcyjnej,
- zmiana sposobu produkcji lub dostarczania produktów lub usług,
- zmiany w asortymencie oferowanych produktów lub usług,
- pozyskanie nowych dostawców, dystrybutorów lub usługodawców,
- zwiększenie grupy potencjalnych odbiorców,
- wdrożenie metod odmiennych od dotychczas stosowanych metod produkcji,
- zastosowanie rozwiązań nowszych niż stosowane dotychczas, w szczególności:
- obniżających koszty lub zużycie materiałów czy energii,
- zmniejszających obciążenie dla środowiska, np. dzięki naszej inwestycji będzie wytwarzanych mniej odpadów, albo będą one efektywnie, na bieżąco wykorzystane.
Kiedy już macie w planach uruchomienie produkcji nowego produktu lub rozpoczęcie świadczenia nowej usługi, wskazujecie je we wniosku o dofinansowanie. Pamiętajcie jednak, że powinny one być gotowe na zakończenie projektu.
Podsumowując, nowa inwestycja wzmacniająca Waszą firmę przez rozszerzenie lub dywersyfikację działalności stanowi warunek obligatoryjny dla uzyskania dofinasowania.
Szczegółowe informacje o tym i o innych kryteriach wyboru projektów znajdują się w Regulaminie wyboru przedsięwzięć MŚP. Warto je poznać, ponieważ ich znajomość pomoże lepiej przygotować wniosek, a dzięki temu zwiększy nasze szanse na dofinansowanie projektu.